EMAS~ SIMPANAN ATAU PELABURAN?

EMAS - Simpanan atau pelaburan emas
Ramai orang sukakan emas. Ada yang ingin memiliki atau sudah memiliki emas samada dalam bentuk perhiasan, simpanan atau pelaburan.
Apa yang nak dibincang lebih kepada bentuk prinsipal sahaja. Kenapa emas? Mengapa kita perlu berfikir untuk memiliki emas fizikal? Dan kenapa kita perlu elak menyimpan duit kertas (dalam konteks bilamana kita ada duit lebih)? Kerana jika simpan emas bukan dari duit lebihan, maka ada risiko tambahan di situ.
Jawapannya kerana kita perlu memahami duit kertas dalam simpanan kita hari ini sebenarnya tidak selamat dalam suatu tempoh yang panjang. Ia adalah suatu simpanan yang sangat baik dan di galakkan dalam islam, kerana nilai emas yang sangat stabil, dan mempunyai 'intrinsic value' berbanding dengan duit kertas yang kita pegang hari ini.
Duit kertas untuk long term (bila kita ada lebihan duit) adalah tidak selamat akibat inflasi atau susut nilai. RM1 pada 1970 adalah tidak sama dengan RM1 pada tahun 2012 kerana susut nilainya RM1 itu. Susut nilai berlaku kerana penciptaan duit kertas melebihi pendapatan atau pengeluaran hasil sebenar di dalam sesebuah negara.
Growth of real economic development dalam bentuk equity khususnya, iaitulah tanah ataupun dalam bentuk banggunan dan manufacturing products, tidak begitu laju berbanding dengan penciptaan duit yang dibuat oleh mana-mana bank negara. Maka supply duit bertambah tinggi sedangkan penghasilan atau penguluaran dalam negara adalah kurang. Maka berlaku susut nilai, sebab duit kertas yang dicipta tidak setara dengan perkembangan ekonomi.
Dan trend sebegini, hari ini sering diguna pakai terutamanya di dunia yg maju, iaitu cara bergantung dengan hutang. Mereka create hutang lagi banyak. Akibatnya hutang menjadi semakin banyak, supaya dengan hutang ini dapat menutup kelemahan-kelemahan dalam pentadbiran institusi kewangan contohnya.
Akibat dari perkara itu, susut nilai itu sentiasa berlaku. Jadi setiap tahun inflasi ini akan berlaku 2-4%. Jadi jika kita simpan dalam bank tahun lepas sebanyak RM50k. Maka tahun ini nilai RM50k yang kita simpan itu sudah tidak sama mcm tahun lepas. Sekurang-kurangnya nilainya sudah kurang 2% ke 3%. Berbanding dengan simpnan dalam bentuk emas. Kalau kita simpan emas fizikal, ia tidak terdedah kepada maslah itu. Tetapi jika kita mengharapkan dari pelaburan duit kertas atau emas itu ada pulangan bulanan atau ada pulangan quarterly atau pulangan semi-annually, maka emas tidaklah sesuai. Sebab emas untuk simpanan atau preservation itulah yg paling ideal. Untuk pelaburan tidak begitu ideal, kecuali untuk peburan jangka sederhana atau panjang.
Berapa lama jangka sederhana atau panjang itu? Kalau mengikut trend graf statistic, Jangka sederhana adalah bermula dari tahun ke 2 hingga 5 tahun, lebih dari itu adalah jangka panjang.
Jadi kalau kita ada duit byk lebih, dan kita nak duit kita itu selamat lama. Kita belilah emas. Dan pada ketika itu kita simpan emas tampa perlu fikir untuk mencairkannya dari sudut menukarkannya dengan duit kertas (atau menjualnya), dalam tempoh 5 tahun sahaja dengan trend kenaikan emas dari tahun 1900 sehingga sekarang, insyaAllah akan ada byk pulangannya. Malah pada tahun 1999 sehingga 2009 sahaja telah menunjukkan kenaikan sebanyak 267%. Jadi itu bagi orang ada duit lebih.
Kesimpulan, emas sebagai simpanan adalah sgt ideal. Sebagai pelaburan jangka sederhana dan panjang adalah ok. Tetapi untuk pelaburan jangka pendek adalah tidak ok kerana sangat berisiko tinggi walaupun kadang-kadang boleh menghasilkan pulangan yang tinggi, jadi tidak digalakkan sangat.
JOM SIMPAN EMAS
1 GRAM 1 BULAN 1 KELUARGA. .
ANDA BELI EMAS, ANDA DAPAT EMAS, DAN ANDA SIMPAN EMAS ANDA. .
SALMAN & AISYAH
www.saudagargold.biz
www.jutawanpowergold.biz/saudagargold
www.facebook.com/saudagaremasmurah

mannlegacy

Saya adalah insan biasa yang ingin berkongsi tentang emas dan perak disamping tentang pengurusan kewangan, agar dapat membantu orang lain. Saya merupakan seorang guru dan murid. Pengajian tertinggi adalah Di Universiti Al-Azhar dalam Bidang Syariah Islamiah.

No comments:

Post a Comment

KEMPEN SIMPAN EMAS

KEMPEN SIMPAN EMAS