Nak Beli Emas 10k Boleh?


Pagi ni ada kawan tanya pasal emas dan keuntungan emas. .so aku bgtau ada 3 jenis org yg terlibat dalam emas ni. . satu gold saver (penyimpan emas) beli emas dan simpan sebagai tabungan alternatif kepada Wang fiat. .yg kedua gold investor ( pelabur emas ) jenis yg ni nak dapat untung cepat dan bnyak, tapi kena ada ilmu pasal pelaburan emas, kemahiran/skill2, kena faham risiko dan risiko management, tahu analisis graf emas. .baru boleh dapat untung bnyak. .tp jangan terlibat dengan skim2 cepat sontot. .yg ketiga, org yg suka jual beli emas (peniaga emas). .



Dia tnya aku ada 10k boleh x aku nk beli emas dalam 10k tu. .aku kata jangan. . JANGAN guna semua duit tu beli emas kalau xde Dana/Simpanan 3 bulan Pendapatan. .sebagai Gold Saver mesti ada buat juga Tunai 3 bulan Pendapatan (boleh baca Buku Zero Hutang oleh saudara Mohd Zulkifli Shafiee) beliau seorang Dealer emas, Blogger, Penyimpan Emas. .



Betul, emas mudah cair xseperti aset lain seperti Hartanah, cuma perlu ada Simpanan Tunai juga. .ini adalah sebagai saranan saya, terpulanglah. .xde masalah kalau nak beli emas dgn jumlah 10k, 50k 100k tu. .aku pun terang tentang spread emas, peratus keuntungan Simpanan emas. .

Bnyakkan membaca tentang ilmu emas, pergi ke seminar2. .baru Anda boleh faham sama ada nak jadi penyimpan emas atau pelabur emas. .sebenarnya bila simpan emas ni secara xlangsung dikira sebagai pelabur emas. .Simpanan adalah untuk jangkamasa sederhana dan panjang. .katanya nak mengkaji, kaji dan fahamilah betul2. .bidang emas terbuka dan luas. .




Tu belum kira ada yg Tanya mcm mana nak main emas. .huhu. .ce jawab ce jawab. .adesss. .macam2. .cari dan banyakkan membaca. .
Wa Allahu A'lam. .

salman & Aisyah
Stokis@powergold
www.saudagargold.biz

mannlegacy

Saya adalah insan biasa yang ingin berkongsi tentang emas dan perak disamping tentang pengurusan kewangan, agar dapat membantu orang lain. Saya merupakan seorang guru dan murid. Pengajian tertinggi adalah Di Universiti Al-Azhar dalam Bidang Syariah Islamiah.

2 comments:

  1. Dah ada 2 bahan bacaan tentang emas. Yang Azizi Ali punya dengan Magnet Emas tu belum ada lagi.
    TQ sebab share tajuk buku2 ni

    ReplyDelete

KEMPEN SIMPAN EMAS

KEMPEN SIMPAN EMAS